torsdag 23. april 2020

Naturdagbok i koronaens tid - uke 11

Den 12 mars stengte Norge ned, og hverdagen ble endret for de fleste av oss. For min egen del innså jeg at møtet med denne våren ville bli annerledes. Påsketuren til Østlandet og hytta, med den herlige våren ved Ytre Oslofjord, måtte skrinlegges. Spaniaturen med folkehøgskolen i april ble kansellert. Og jeg innså at jeg var stuck i Henningsvær, med utflukter begrenset til dagsturer her i Lofoten.

Jeg innså også at det jeg hadde mest av nå, var tid! Og med tid kommer muligheten til å fordype seg, gå litt mer inn i den hverdagen man ellers haster igjennom. Så jeg bestemt meg for å lage en blogg i dagboksformat om våren her i Lofoten.

Uke 11:

Etter nedstengningen benyttet jeg helgen til å ruste opp foringsplassen min på en av naboøyene her i Henningsvær. Søndag 15. mars tok jeg meg tid til en fotoøkt ved foringa; det er fortsatt full vinter, og full aktivitet rundt solsikkefrøene. Grønnfink og kjøttmeis dominerer, men etter en stund dukker et par dompap og en flokk sidensvans også opp. 

Og tålmodighet betaler seg; mens jeg fotograferte sidensvans, satt plutselig en rødstrupe der, i greinene foran foringa. Uvanlig i Lofoten på denne tiden av året, men det er vanskelig å si om denne har overvintret, eller om det er et individ som er svært tidlig ute på trekk. 

Og mens jeg sitter helt oppslukt med den vakre rødstrupen i søkeren, dukker nok en uventet gjest opp. Det er en bokfink hunn, og etter hvert oppdager jeg at den bærer ring på foten. Jeg klarer å lese av tre sifre på ringen ut fra fotografiet; E46. Dermed er jeg ganske sikker på at det er en fugl jeg merket nettopp her 2. november i fjor, 5E46554, altså en overvintrer.

Også i havneområdet er det et yrende liv. Måker og ærfugl leter etter mat mellom fiskebåtene, og de elegante, små krykkjene danser nærmest ballett over vannflaten. I ei lita vik går gråhegrene på matleit. Her har også årets første tjeld samlet seg og hviler ut, mens den første fiskemåken flyr forbi.

Grønnfinken dominerer på fôringsplassen
Kjøttmeisen er også fast innslag


Plutselig dukket sidensvansen opp






Rødstrupen var dagens store overraskelse 15.03


Den ringmerkene bokfink-hunnen, som sansynligvis har
overvintret

Krykkja danser ballett i havna


Gråhegrene trives i fjæra

En ung gråhegre har funnet litt torskelever å kose seg med



Nyankommet tjeld hviler ut i fjæra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar